Maak jij gebruik van een accountant?

Maak jij gebruik van een accountant? 

Heb jij een eigen bedrijf en ben je bezig met financiën, maar kom je er helemaal niet meer uit? Een accountant kan jou hier goed bij helpen. Maar wanneer heb je er een nodig? En wat doet deze precies voor je?

Wat houdt accountancy in?

Een specialist in accountancy weet alles van het samenstellen, beoordelen en controleren van jaarrekeningen en financiële overzichten. Om dit te kunnen worden heb je een opleiding nodig. De meest gebruikelijke manier om accountant te worden is de volgende volgorde aan opleidingen. De eerste opleiding voor het beroep is de HBO Bachelor Accountancy. Hierna ben je nog niet klaar, want dan volgt de Post AA-Accountancy-MKB. Daarna heb je nog een praktijkopleiding, waarna je dan echt officieel de titel mag dragen. Op dat moment mag je je gaan inschrijven. 

Wanneer heb je een accountant nodig?

In sommige gevallen moet er een specialist aanwezig zijn. Dit is bijvoorbeeld bij bedrijven die meer dan 50 medewerkers in dienst hebben en waarbij de netto-omzet hoger is dan 12 miljoen euro. Op dat moment moeten de jaarrekeningen van het bedrijf gecontroleerd worden door een accountant. Voor sommige bedrijven is het dus noodzakelijk om er een te hebben.

Wat is het verschil tussen boekhouders en accountants?

Boekhouders en accountants houden zich beide bezig met de administratie van ondernemers. Een accountant moet een hbo-diploma en 3 jaar werkervaring hebben. Ook is deze onder toezicht, waarbij er gekeken wordt of hij wel goed handelt en kan hij dus aangesproken worden. Bij een boekhouder zit dit iets anders. Het toezicht op het werk van een boekhouder is er minder. De boekhouder biedt meer ondersteuning, terwijl een accountant je echt helpt met het opzetten van bijvoorbeeld de boekhouding. Daarom richten boekhouders zich meer op ZZP’ers en kleine ondernemingen.

Wat zijn de verschillen tussen een RA en AA?

Een RA is een registeraccountant en een AA is een accountant-administratieconsulent. Maar wat zijn nu precies de verschillen tussen deze twee? Het verschil zit eigenlijk bij de opleiding. Bij een AA is een hbo-opleiding voldoende. Bij een RA moet je een universitaire opleiding gericht op accountancy hebben gevolgd. Naast het verschil in opleidingen zijn er natuurlijk ook verschillen in het werk. Een AA werkt vaak bij het MKB. Hier adviseren ze ondernemers over onder andere financiën en administratie. Een RA is vooral gericht op financiën voor grote bedrijven. 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *